Vakantieziekte in het buitenland treft jaarlijks duizenden mensen en all-inclusive hotels in Egypte, Spanje, de Dominicaanse Republiek, Turkije en Tunesië, inclusief andere bestemmingen, maken zich vaak schuldig aan het serveren van voedsel dat niet goed is bewaard of bereid.
Als u in het buitenland een voedselvergiftiging of iets anders heeft opgelopen door de schuld van iemand anders en u verbleef in een hotel met pakketreizen, dan kunt u bij uw terugkeer naar het VK schadevergoeding eisen.
Tien tips over vakantieziekte zijn:
1. Zoek dringend medische hulp en advies als u last heeft van diarree, misselijkheid, braken of koorts. Zelfs milde symptomen kunnen verergeren als de juiste behandeling niet wordt toegediend en u moet altijd een arts bezoeken voor gemoedsrust.
2. Symptomen van voedselvergiftiging verbeteren vaak vanzelf en u heeft mogelijk geen medicatie nodig. Als u echter uitgedroogd raakt, moet u mogelijk in het ziekenhuis worden opgenomen voor een intraveneuze infuusbehandeling om verloren vocht door diarree en braken te vervangen.
3. Als u door andere gasten wordt gewaarschuwd voor het risico van voedselvergiftiging in uw vakantiehotel en het eten in het hotel niet goed en gaar is bereid of geserveerd, dient u een klacht in bij de hoteldirectie.
4. Als u online klachten over vakantieziekte of uitbraken van voedselvergiftiging in vakantiehotels ziet voordat u op reis gaat, heeft u het volste recht om uw reisagent of touroperator om informatie te vragen over uitbraken van vakantieziekte. Als u in het buitenland ziek wordt vanwege de slechte gezondheids- en veiligheidsnormen in het hotel, kunt u bij uw terugkeer naar het VK een schadevergoeding claimen.
5. Zoek altijd medisch advies als u symptomen heeft die verband houden met voedselvergiftiging, waaronder misselijkheid en diarree. Veel geneesmiddelen tegen diarree kunnen als ‘blokkers’ werken, maar verlichten niet noodzakelijk alle symptomen. De meeste gevallen van voedselvergiftiging tijdens de vakantie verdwijnen vanzelf, maar u kunt antibiotica krijgen als u ernstigere symptomen heeft.
6. Vakantievertegenwoordigers kunnen proberen u de stuipen op het lijf te jagen door u te vertellen dat vakantieziekte te wijten is aan het drinken van te veel alcohol, te veel zon, een virus dat is meegebracht door andere vakantiegangers of dat uw maag niet gewend is aan pittig eten. Het feit is dat de meeste gevallen van vakantieziekte te wijten zijn aan slechte gezondheids- en hygiënenormen in het hotel en u dient zo snel mogelijk contact op te nemen met een letselschadeadvocaat in het VK die u mogelijk kan helpen bij het claimen van schadevergoeding.
7. Zelfs als u uw zaak voor schadevergoeding wegens vakantieziekte verliest, kost het u geen cent om een claim in te dienen bij een gereguleerde letselschadeadvocaat die werkt op basis van no cure, no fee. Jaarlijks worden honderden vakantiegangers buiten hun schuld om vakantieziekte en kunnen zij geen schadevergoeding claimen.
8. Worden andere vakantiegangers ziek met dezelfde symptomen als u, noteer dan hun contactgegevens, wat vooral handig kan zijn als u besluit om bij thuiskomst aanspraak te maken op een vergoeding voor vakantieziekte.
9. Accepteer nooit een aanbod van compensatie of kortingsbonnen van een reisorganisator, aangezien dit veel minder kan zijn dan u zou kunnen claimen met de hulp van een letselschadeadvocaat.
10. Als de gezondheids- en hygiënenormen in uw vakantiehotel niet voldoen, kunt u door nalatigheid van de touroperator vakantieziekte of ongevallen oplopen. Vraag compensatie wanneer u terugkeert naar het VK voor het verlies van plezier van uw vakantie en alle gerelateerde medische kosten.